Denne siden er kun beregnet for helsepersonell
Med aksept fra helsemyndighetene kan Bayer AS erstatte mislykkede innsettinger av hormonspiral for at pasienten skal få en mest mulig hensiktsmessig behandling.
Helsepersonell med forskrivningsrett kan søke om erstatningsprodukt ved mislykket innsetting av hormonspiral dersom kvinnen ønsker å gjøre et nytt forsøk.
Med mislykket innsetting menes at prosedyren ikke er fullført på grunn av at:
Ved mistanke om produktfeil, vennligst kontakt Bayer på reklamationer@bayer.com. Ved produktfeil skjer utlevering av ny hormonspiral fra apotek etter gjeldende reklamasjonsregler.
Innsettingsprosedyren anses som fullført når trådene er kuttet. Det gis ikke erstatningsprodukt hvis hormonspiralen er utstøtt.
Erstatning gis ikke i form av kontanter, men med ny hormonspiral dersom kvinnen ønsker å gjøre et nytt forsøk.
For å søke om erstatningsprodukt må du logge inn med HelseID og fylle ut skjemaet. Logg inn for å søke erstatning.
Merk: Du må oppgi Lot/Batch-nummer (oppgitt på utsiden av spiralesken) for å søke om erstatning
Brukte hormonspiraler skal ikke sendes til Bayer AS. Disse må destrueres forsvarlig.
Leveringstiden kan ta mellom 8-20 dager hvis søknaden om erstatningsprodukt blir godkjent.
Erstatningsspiralen blir sendt til postadressen på ditt arbeidssted.
Dersom din arbeidsplass benytter postboks, er det denne informasjonen som skal fylles inn.
Merk at returer grunnet feil postadresse ikke blir erstattet.
For spørsmål til erstatningsprosessen, vennligst kontakt Medisinsk informasjon.